Zorg dat je website geschikt is voor weergave op smartphones en tablets

afbeelding van Maikel Willemse

Wanneer je zoekt op een mobiel apparaat hoor je net zoals op je desktop de meest relevante informatie te krijgen. Het komt nog wel eens voor dat het zoekresultaat wel de meest relevante informatie bevat, maar niet geschikt is voor weergave op je smartphone of tablet. Het aantal mobiele zoekopdracht blijft maar stijgen, evenals het mobiel internetgebruik.

Precies om bovenstaande reden past zoekmachine Google haar algoritme aan, om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten bij een zoekopdracht niet alleen relevant zijn, maar ook toegankelijk voor het apparaat dat je gebruikt. De mobiele weergave van je website of applicatie op een mobiel apparaat wordt steeds belangrijker. Voorheen scoorde een geoptimaliseerde website voor mobiele apparaten al beter ten opzichte van een niet geoptimaliseerde website, maar tot op heden was de impact klein. Het geschatte mobiele zoekverkeer is tegenwoordig om en nabij de 60%, des te meer reden voor Google om hierop proactief te reageren.

Google kondigt twee belangrijke veranderingen aan:

  1. Vanaf 21 april 2015 breid Google haar algoritme uit, waardoor mobiel vriendelijke websites hoger worden gewaardeerd. Dit gebeurd in alle landen en talen waar Google in operationeel is en heeft een groot effect op de zoekresultaten.
  2. Google begint daarnaast direct met het indexeren van informatie uit apps en ook deze informatie heeft invloed op de waardering. De verwachting is dat in mobiele zoekresultaten hierdoor ook worden beïnvloed en er vaker verwijzingen naar apps zichtbaar worden.

Details over de update zijn nog niet bekend, maar we zijn ervan overtuigd dat de impact groter is Panda of Pinguin (De twee grootste en meest impactvolle updates van Google).

De deadline van 21 april 2015 nadert snel. Is de website van je bedrijf of organisatie nog niet responsive of geschikt voor weergave op mobiele apparaten? Neem dan vandaag nog contact met ons op om vrijblijvend verder te praten tijdens een kop koffie.

Meer weten over Online Marketing? Neem dan contact op met Factory2, per e-mail via: hallo@factory2.nl of bel naar: +31 (0) 344 - 767 014. Al een concreet project in gedachten? Vertel ons meer.